PROIECT EDUCAȚIONAL
,, Pas cu pas către un caracter frumos”
Educație pentru caracter
Școala Primară Spectrum
An școlar 2020-2021
Formarea caracterului fiecărui om are loc în perioada copilăriei, iar familia și școala au un rol important în aceasta privință. Școala ajută la modelarea adecvată a trăsăturilor de caracter prin intermediul diferitelor activități pentru copii. Formarea unor trăsături pozitive bazate pe generozitate, modestie, cinste, poate ajuta la o mai bună integrare a copiilor în diferite medii. Beneficiile construirii caracterului sunt: mediu de învățare pozitiv, familii mai puternice, comunități mai bune. Prin acest proiect se intenționează promovarea trăsăturilor pozitive de caracter și anume: GENEROZITATEA, PRIETENIA, RESPONSABILITATEA, RESPECTUL, PERSEVERENȚA.
Echipa de proiect :
● Mitroi Carmen Elena – Coordonator
● Prof. Terzi Yunus Emre
● Prof. Petrescu Olivia
● Prof. Cristea Laura
● Prof. Voicu Alina
● Prof. Pantilimon Cristina
● Prof. Militaru Ionela
Locul desfășurării : Școala Primară Spectrum București
Perioada : septembrie- iunie , an școlar 2020-2021
Beneficiari : Grupe de grădiniță, clasele Pregătitoare, I, II, III, IV
Nr. de elevi : 872
Organizatori : Cadrele didactice
Scopul proiectului:
Educarea și dezvoltarea trăsăturilor pozitive de caracter ale elevilor.
Obiectivele specifice ale proiectului:
1. Informarea și sensibilizarea participanțior cu privire la importanța derulării unui astfel de proiect.
2. Însușirea unor termeni, noțiuni și concepte cu privire la caracter.
3. Dezvoltarea capacității de a analiza manifestarea caracterului în contexte
relevante din viața reală.
Caracterul este important pentru oamenii de orice vârstă. Trăsături de caracter precum creativitatea, răbdarea sau generozitatea îmbogăţesc atât viaţa copiilor, cât şi a adulţilor.
Beneficiile construirii caracterului sunt: mediu de învățare pozitiv, familii mai puternice, comunități mai bune.
În acest an școlar vom face 5 pași mari către un caracter frumos:
GENEROZITATEA, PRIETENIE, RESPONSABILITATE, RESPECT,
PERSEVERENȚĂ
Descrierea activităților
Titlul activității: Generozitatea
Data/ Perioada de desfășurare: septembrie -iunie
Locul desfășurării: Școala Primară Spectrum
Participanți: elevi, cadre didactice, părinți
Descrierea pe scurt a activității: Generozitate versus Zgârcenie
Generozitatea presupune,, să-ți dai seama că tu ești doar un administrator a ceea ce ai și să folosești toate resursele în scopurile cele mai bune.” Nu putem oferi ce nu avem. Însă generozitatea nu se limitează la a dărui bani. Pentru a fi generoși, trebuie să administrăm cu grijă toate resursele de care dispunem. Putem fi generoși cu timpul nostru sau cu abilitățile pe care le-am dobândit. Trebuie să ne dezvoltăm în mod constant caracterul și resursele pentru a avea ce să le oferim altora.Generozitatea noastră îi poate inspira pe alții să își atingă potențialul maxim, și să continue procesul. La nivelul fiecărei clase vor fi distribuite materiale către d-le învățătoare
Plicul –,, Pasul 1 către un caracter frumos”
Ce fac ?
● Împarți cu alţii ce ai.
● Nu aştepți nimic în schimbul generozităţii tale.
● Dăruiești din timpul şi priceperea ta.
Ce spun ?
● ”Cu ce te pot ajuta?”
● “Eşti bine?”
● “Ai nevoie de un prieten?”
Ce simt?
● Bucurie
● Empatie
● Blândețe
Activități propuse :
● Ce este generozitatea ?
● Beneficiile generozității
● Cum îți demonstrezi generozitatea ?
● Povești
● Acțiuni caritabile- Dăruind vei dobândi
● Concluzii asupra activităţilor desfăşurate: opinii ale elevilor şi părinţilor
● Acordare de medalii și diplome pentru copii și afișarea acestora la nivelul clasei/ grupei, școlii
Responsabili : echipa de proiect și profesorii
Beneficiari : elevii
Titlul activității: Prietenia
Data/ Perioada de desfășurare: septembrie -iunie 2021
Locul desfășurării: Școala Primară Spectrum
Participanți: elevi, cadre didactice, părinți
Descrierea pe scurt a activității: Prietenia versus Lipsa prieteniei
“Prietenia este cel mai de preţ bun al omului. Fără prietenie nu e dragoste, fără dragoste nu e prietenie.” – Goethe
Prietenia este o relaţie afectivă şi de cooperare între două sau mai multe persoane, bazată pe suport reciproc, încredere, loialitate, iubire, înţelegere şi empatie.
La nivelul fiecărei clase vor fi distribuite materiale către d-le învățătoare
Plicul –,, Pasul 2 către un caracter frumos”
Ce fac?
● Începe o conversaţie !
● Învață să asculți !
● Fii tu însuți !
Ce spun?
● Te prezinți.
● Transmiți mesaje pozitive.
● Ești politicos.
Ce simt?
● Încredere
● Empatie
● Bucurie
Activități propuse :
● Ce este prietenia ?
● Beneficiile prieteniei
● Cum îți faci prieteni ?
● Povești
● Jocuri
● Concluzii asupra activităţilor desfăşurate: opinii ale elevilor şi părinţilor
● Acordare de medalii și diplome pentru copii și afișarea acestora la nivelul clasei/ grupei, școlii
Responsabili : echipa de proiect și profesorii
Beneficiari: elevii
Titlul activității: Responsabilitatea
Data/ Perioada de desfășurare: septembrie- iunie
Locul desfășurării: Școala Primară Spectrum
Participanți: elevi, cadre didactice, părinți
Descrierea pe scurt a activității: Responsabilitatea versus Lipsa responsabilității
,,Responsabilitatea este prețul măreției.” – W.Churchill
Responsabilitatea este îndatorirea de a face ceva sau de a te comporta într-un anumit mod, cunoscând și asumând consecințele.
La nivelul fiecărei clase vor fi distribuite materiale către d-le învățătoare
Plicul –,, Pasul 3 către un caracter frumos”
Ce fac ?
● Recunoaște atunci când greșești.
● Realizează cât mai eficient și într-un timp cât mai scurt o sarcină primită.
● Asumă-ți consecințele comportamentului tău.
Ce spun ?
● Îți recunoști greșeala.
● Evită scuzele :“Așa sunt eu”, “Nu îmi permit”, “Nu sunt în stare”, “Mi-e frică”, “Nu pot”.
● Fii atent la nevoile celorlalți !
Ce simt ?
● Bucurie
● Încredere
● Împlinire
Activități propuse :
● Ce este responsabilitatea ?
● Beneficiile responsabilității
● Cum îți demonstrezi responsabilitatea ?
● Povești
● Expoziție de picturi, mărțișoare și felicitări
● Jocuri de creație/ Ateliere
● Concluzii asupra activităţilor desfăşurate: opinii ale elevilor şi părinţilor
● Acordare de medalii și diplome pentru copii și afișarea acestora la nivelul clasei/ grupei, școlii
Responsabili : echipa de proiect și profesorii
Beneficiari: elevii
Titlul activității: Respectul
Data/ Perioada de desfășurare: septembrie-iunie
Locul desfășurării: Școala Primară Spectrum
Participanți: elevi, cadre didactice, părinți
Descrierea pe scurt a activității: Respect versus Lipsa respectului
Respectă și vei fi respectat !Respectul înseamnă manifestarea politicoasă şi amabilă în relație cu ceilalți.
La nivelul fiecărei clase vor fi distribuite materiale către d-le învățătoare
Plicul –,, Pasul 4 către un caracter frumos”
Ce fac ?
● Poți să fii politicos şi să saluți.
● Poți să asculți cu atenţie.
● Poți să fii amabil şi înţelegător.
Ce spun ?
● ,,Te rog !”
● ,,Mulțumesc !”
● ,,Îmi pare rău !”
Ce simt ?
● Bucurie
● Mândrie
● Apreciere
Activități propuse :
● Ce este respectul ?
● Beneficiile respectului
● Cum arăți că ai respect față de cineva ?
● Povești
● Jocurile încrederii
● Concluzii asupra activităţilor desfăşurate: opinii ale elevilor şi părinţilor
● Acordare de medalii și diplome pentru copii și afișarea acestora la nivelul clasei/ grupei, școlii
Responsabili : echipa de proiect și profesorii
Beneficiari : elevii
Titlul activității: PERSEVERENȚA
Data/ Perioada de desfășurare: septembrie -iunie
Locul desfășurării: Școala Primară Spectrum
Participanți: elevi, cadre didactice, părinți
Descrierea pe scurt a activității: Perseverență versus Lipsa motivației
Perseverența este cea mai importantă cheie spre succes.
Perseverenţa reprezință continuarea realizării unei acțiuni în pofida obstacolelor întâmpinate.
La nivelul fiecărei clase vor fi distribuite materiale către d-le învățătoare
Plicul –,,Pasul 5 către un caracter frumos”
Ce fac ?
● Nu renunța, ai încredere în reușita ta !
● Ești disciplinat în tot ceea ce faci.
● Îți fixezi un scop și te străduiești să-l realizezi.
Ce spun ?
“Nu mă dau bătut !”
“Pot să depășesc acest obstacol !”
“Dau frâu liber gândirii şi imaginaţiei”
Ce simt ?
● Răbdarea și voința îmi sunt puse la încercare.
● Stă în puterea mea să fiu mai bun.
● Gândesc pozitiv. (Pot !)
Activități propuse :
● Ce este perseverența ?
● Beneficiile perseverenței
● Tabloul emoțiilor
● Povești
● Jocuri pentru dezvoltarea perseverenței
● Concluzii asupra activităţilor desfăşurate: opinii ale elevilor şi părinţilor
● Acordare de medalii și diplome pentru copii și afișarea acestora la nivelul clasei/ grupei
Responsabili : echipa de proiect și profesorii
Beneficiari: elevii
„De ce un program educațional pentru formarea caracterului în Școala Primară Spectrum ? “
Pentru că…
… Dezvoltarea personalității elevilor și formarea unui bun caracter constituie deziderate ale școlii românești într-un context educațional centrat pe elev și pe dezvoltarea competențelor cheie care asigură transferul și mobilizarea cunoștințelor și a deprinderilor în situații noi și dinamice.
… Rolul educației în formarea unor cetățeni activi, informați și responsabili este cu atât mai pregnant cu cât lumea se schimbă într-un ritm din ce în ce mai rapid, iar diversitatea este din ce în ce mai mare.
… Școala este chemată să-i învețe pe copii care sunt valorile umane de bază ca cinstea, bunătatea, generozitatea, iubirea, curajul, libertatea, spiritul dreptății, egalitatea și respectul.
Programul educativ Character First vizează atât aplicarea practicilor educaționale privind formarea unui bun caracter, cât si crearea unei culturi pro-caracter în școala românească. De altfel, scopul educației este acela de a transforma copiii în cetățeni responsabili din punct de vedere
moral, cu stăpânire de sine, disciplinați, umani, implicati activ social.”